Ljubitelji klasične muzike u Srbiji dobili su Novu beogradsku operu. Tačnije, grupa entuzijasta, ozbiljnih, u svetu proslavljenih umetnika, osnovala je u Beogradu novu kulturnu instituciju kako bi, kako kažu, upotpunili opersku repertoarsku prazninu u našoj zemlji i u regionu i podigli nivo ove umetnosti na najviši evropski.
Nova beogradska opera delovaće pod vođstvom našeg poznatog dirigenta Predraga Goste, koji živi i radu u SAD već poslednjih 15 godina. Dugogodišnje iskustvo Predraga Goste, koji je dirigovao orkestrima i ansamblima širom sveta – kao što su Londonski simfonijski orkestar, Ruski nacionalni orkestar u Moskvi i Nacionalna filharmonija u Vašingtonu, kao i tim ljudi koje je oko sebe okupio, obećavaju da je ova kulturna institucija na putu uspeha.
Gosta, koji je kao dirigent svoju karijeru gradio u inostranstvu, bio predavač na Oksford koledžu Emori univerziteta, a pored muzike studirao i menadžment, te trenutno uspešno vodi Makris fondaciju u Vašingtonu, pre nekoliko meseci bio je u centru medijske pažnje kao jedan od devet kandidata za upravnika Narodnog pozorišta u Beogradu, a poznat je i kao osnivač i umetnički direktor Festivala rane muzike i Barokne akademije u Beogradu.
– Želim svima da se zahvalim na poverenju i smelosti da napravimo ovaj zajednički korak napred, u nadi da aktivnosti Nove beogradske opere doprinesu razvoju kulture i pre svega operske umetnosti u našem gradu i našoj zemlji. Želja nam je da upotpunimo repertoarsku prazninu, i to izvedbama, od baroknih do savremenih opera, da pomerimo kulturne granice i nadam se da ćemo u tome uspeti.
Pored mnogih već priznatih operskih umetnika, u Novoj beogradskoj operi učestvovaće i mladi talenti koji još nisu imali mogućnosti da se pojave profesionalno na sceni. Smatramo da je izuzetno važno da se naše mlade snage što pre uvedu na scenu, da im se da mogućnost da pevaju i ostanu u našoj zemlji – kaže maestro Gosta, našoj publici poznat i po tome što je prošle godine dirigovao prvom operom na istorijskim instrumentima na velikoj sceni Narodnog pozorišta, “Didona i Enej“, koja je bila ispraćena ogromnim ovacijama publike.
Prva opera na istorijskim instrumentima “Didona i Enej” (foto:narodnopozoriste.rs)
U Novoj operi učestvovaće i pevači i instrumentalisti iz inostranstva, naročito iz okolnih zemalja kao što su Italija, Bugarska, Crna Gora i Hrvatska. U umetničkom savetu opere je i jedna od najvećih i najproslavljenijih svetskih operskih pevača koja je pritom takođe iz Srbije, kontra-altistkinja Marijana Mijanović.
– Nova beogradska opera ima za cilj da oko sebe prikupi najuticajnije muzičare koji svojim radom mogu da pomognu ostvarenja ciljeva koje smo zacrtali. Ako bismo uzeli u obzir sve mogućnosti koje naša operska scena nudi, doći ćemo do zaključka da je repertoar zastareo a naša publika željna novih dogadjanja i novih inicijativa. Zato čvrsto verujem da će ova Nova beogradska opera postati jedan od najvažnijih kulturnih institucija u zemlji, ne zbog imena već zbog kvaliteta onoga što će da nudi – kaže Gosta.
Krunisanje Popeje
Prvi projekat za koju su audicije prošlog meseca završene biće barokna opera Klaudija Monteverdija “Krunisanje Popeje“, a koja će biti premijerno izvedena 15. juna 2014. u Beogradu u “Madlenianumu”, tokom IX Festivala rane muzike. U ovoj produkciji nastupiće operski umetnici iz Srbije, Italije, Bugarske, Hrvatske, SAD, Velike Britanije, Austrije, Nemačke i Kanade, a opera će posle premijere biti izvedena još jednom 22. juna, nakon čega će gostovati i u nekoliko teatara u regionu.
Olivera Radaković
muzika, opera, Predrag Gosta, umetnost