Iluzije su uvek bile tražena roba. Ali, vremena se menjaju, kao i interesovanja publike.
O tome svedoče i ove fotografije, koje su u subotu, 16. juna, popodne, snimljene ispred Muzeja iluzija, najnovije atrakcije u prestonici, i Muzeja Jugoslovenske kinoteke, gde je trajao međunarodni Festival nitratnog filma,
dve ustanove, koje su jedna od druge udaljene nepunih 300 metara. Ispred prve se protezao dugački red, a u drugoj je bilo tek petnaestak posetilaca.
U čemu je štos?
Stvar je utoliko zanimljivija, jer se ne može objasniti iz čisto ekonomskog ugla – cene ulaznica u Muzeju iluzija su 600 dinara, za odrasle, 400 za decu od pet do 15 godina, odnosno 1.500 za porodičnu ulaznicu, dok karta u Kinoteci košta svega 150 dinara.
Muzej iluzija otvoren je 22. maja ove godine, i šesti je tog tipa u svetu, posle Zagreba, Zadra, Ljubljane, Beča i Omana. Ima više od 70 eksponata i zamišljen je tako da posetioci sami istražuju neobične prostorije, među kojima su najviše interesovanja izazvali Vortex tunel i Soba ogledala, koja je idealna za „selfije“.
U drugoj „prodavnici iluzija“, u okviru jubilarnog 20. Festivala zapaljivog filma, tokom 11 dana, prikazano je 50 izuzetno retkih ostvarenja iz 34 svetska arhiva. Mnoga od ovih remek dela bila su zabranjena ili izgubljena, i ni u zemljama gde su nastala nisu dostupna široj publici. Pravi biseri bili su prvi „Šerlok Holms“ (1916), austrijski „Grad bez Jevreja“ (1924), „Potkazivač“ iz 1929, rumunski „Rekonstrukcija“ (1960) i bugarski „Privezani balon“ (1967). Da ironija bude veća, u polupraznoj sali, filmove su predstavljali gosti iz inostranstva – rukovodioci raznih arhiva i filmski stručnjaci, kao i ljudi iz ambasada.
I, na kraju, da se vratimo na početak. Iluzija je i dalje tražena roba, ali se vreme promenilo.
- Četvrta fotografija u tekstu je preuzeta sa sajta www.muzejiluzija.rs